Hoe organiseer je een Koningsvaart? Hoe maak je een selectie
van 250 schepen voor deelname aan de Koningsvaart terwijl heel Nederland er wel
bij zou willen zijn? Hoe ga je om met zoveel schepen voor anker op het IJ
terwijl dat eigenlijk niet heel geschikt is om te ankeren? Hoe beveilig je een
dergelijk evenement? Hoe organiseer je dat nautisch? En bovenal, hoe doe je
dat alles in slechts twee maanden tijd?
Vragen waar ik tot 1 maart niet echt over had nagedacht,
maar nadat ik gevraagd was om met mijn nautische kennis en mijn ervaring met
het Varend Erfgoed aan de slag te gaan in het projectteam van Stichting Sail
Amsterdam waren ze opeens meer dan actueel.
Per direct heb ik ongeveer mijn hele agenda leeggemaakt en
tijdens de nog geplande vakantie naar Griekenland ging de laptop mee. Er was
veel te organiseren in een korte tijd, maar ik heb zelden met zo’n enthousiast,
inspirerend en leuk team gewerkt. Alle partijen waren zich ervan doordrongen
dat we met elkaar heel snel moesten samenwerken om dit nooit eerder vertoonde
feest in elkaar te zetten.
Vanuit de Marinekazerne in Amsterdam kreeg de Koningsvijver
(het hermetisch afgesloten deel van het IJ waar de Koningsvaart zou gaan plaatsvinden)
steeds meer vorm. Schepen en schippers werden uitgenodigd, geaccrediteerd,
ingetekend en voorzien van de juiste informatie.
De laatste week was zelfs de afstand Rotterdam – Amsterdam
te tijdrovend en heb ik vanuit ons tijdelijke kantoor in Amsterdam gewerkt. En
dan is het aftellen begonnen. Op maandagavond nog een laatste training aan het
zojuist aangekomen Marine team en ik ga met een prima gevoel de
nacht in.
Op 30 april zelf mag ik als nautisch coordinator te water aan
de slag. Om 7.00 uur stap ik met een maat in de Amsterdam Marina aan boord van
mijn Rib en over een nog bijna leeg IJ varen we richting het Logistiek centrum.
Een halfuur later is het een drukte van belang. Honderden
vrijwilligers lopen binnen en krijgen instructies, de marineboten komen aan en
krijgen van mij de laatste informatie uitgereikt en de catering is druk bezig
met het ontbijt en snacks voor onderweg klaar te zetten voor een ieder die het Logistiek Centrum weer verlaat.
Een goed uur later keert de rust terug op het Logistiek
centrum. Er is nog veel te doen, maar de massa met vrijwilligers, beveiligers
en marine is al het water op. Voor de X820 - Multi-inzetbaar 3 (MI-3), zoals mijn
bootje vandaag heet, het teken om de verificatieposten in OOST en WEST te gaan
controleren.
De tijd gaat snel, maar bijna alles loopt volgens plan. Om
13.30 uur opent de lege Koningsvijver zich en mogen de gecontroleerde boten de
vijver invaren. Bijzonder snel weten de schepen hun plaats in de clusters te
vinden.
Panorama foto vanuit cluster A |
Om 17.00 uur liggen alle schepen stil voor de generale repetitie
en ik ben in cluster A tegenover de ‘EYE’ langzij een sloep afgemeerd waar de
catering aan boord prima is. De portofoon blijft aan, maar we hebben even rust.
Om 19:45 uur begint het spektakel en het was het allemaal
waard. Een prachtige ondergaande zon verlicht een stralend koningspaar en een
mooie vaartocht met als thema ‘Dit is uw land’. Afgesloten door een
spectaculaire finale met 10 straaljagers in formatie, erewater van de
blusboten, een beetje vuurwerk en een nautisch saluut van alle schepen in de
Koningsvijver.
Een euforisch gevoel. We hebben het toch maar even
gedaan met elkaar. De kou wordt vergeten en binnen 2 uur is het hele IJ alweer
leeg en kunnen de pontons worden afgebroken. Ons team verzameld in het
Logistiek centrum om elkaar in de armen te vallen en te feliciteren. Morgen nog
een dagje opruimen, een nachtje bijslapen en dan kunnen we allemaal weer gewoon
aan het werk. Ik ben bang voor
ontwenningsverschijnselen.
Maurice Jongmans
MI-3