menu

woensdag 12 september 2012

Webshop optimalisatie - Afrekenen (kassa)

In augustus en september schrijf ik een serie blogs over het optimaliseren van webshops. Deze blogs zullen steeds een ander aspect van de webshop bespreken. De blogs zullen eind dit jaar worden samengevat in een publicatie.

Webshop optimalisatie - Afrekenen (kassa)

Als de gebruiker eenmaal zijn winkelmandje heeft samengesteld wil je graag dat hij of zijn zo eenvoudig mogelijk de laatste stap in het aankoopproces zet: Afrekenen.

Veel webshops hebben de neiging om een account te laten aanmaken, voordat er betaald kan worden. Met name in dit proces is qua gebruiksvriendelijkheid een flinke slag te maken.

Een paar richtlijen:

  • Zorg dat de gebruiker precies weet waar hij aan toe is voordat hij het betaalproces ingaat, dus inclusief verzendkosten, transactiekosten en meer.
  • Zorg voor een 'snel afrekenen' optie
  • Maak een account automatisch aan als een gebruiker dit wilt.
  • Overweeg koppelingen met Facebook en PayPal, zodat de gebruiker desgewenst geen extra gegevens meer hoeft in te voeren.
  • Geef goede terugkoppeling over de betaalstatus en de vervolgstappen van de bestelling. 
  • Bevestig de bestelling per e-mail.

Denk eraan: veel klanten haken met name in deze fase af. Een eenvoudig en goed afrekensysteem helpt dus met het realiseren van je webwinkel omzet!




Maurice Jongmans
expert internet en nieuwe media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten