menu

donderdag 31 mei 2012

Online verstoppertje voor gevorderden

In mijn vele workshops over Social Media en met name LinkedIn loop ik aan tegen ondernemers die het online netwerken proberen te verheffen tot een nieuw soort verstoppertje.

LinkedIN is een zakelijk netwerk, waarbij je ongekende mogelijkheden krijgt om contacten te leggen, informatie uit te wisselen en kennis te delen met andere professionals in jouw werkgebied of daarbuiten. We noemen het een online netwerk, maar veel ondernemers vergeten de sociale omgangsvormen en verliezen de effectiviteit uit het oog zodra de contacten online plaatsvinden.

Er zijn nog steeds een heleboel gebruikers van LinkedIn die zich presenteren in hun profiel zonder goede gezichtsfoto. Ik vraag me af of deze professionals ook met een papieren zak over hun hoofd naar netwerkborrels in de stad gaan?! Vindbaarheid, herkenbaarheid en het leggen van contacten is een goede drijfveer om een profiel aan te maken op LinkedIn, maar dan moet je natuurlijk wel gewoon een goed en volledig profiel neerzetten.


Ook het toevoegen van nieuwe contacten gaat op een soortgelijke manier. Ik zie iemand binnenkomen op een drukke netwerkborrel en vervolgens alleen in 5 minuten de mensen die hij al kent even de hand schudden en weer naar buiten gaan. Dat vinden we weinig effectief, maar als we contacten aan ons LinkedIn profiel toevoegen gebruiken we wel keer op keer de standaard tekst "I'd like to add you to my network". De kans om dit contactmoment persoonlijk te maken en echt even te netwerken is al snel verkeken en de andere gebruiker maakt zich er mogelijk nog makkelijker vanaf door 'accept' te klikken.


Tenslotte komt ook in veel workshops de vraag terug wat te doen met gebruikers die zich op die manier 'aanmelden' voor jouw netwerk, maar die je niet kent of kan thuisbrengen. De meest gehoorde oplossing is 'negeren'. Maar wat zou je doen als ik op een borrel naar je toe kom en me voorstel als Maurice Jongmans? Dan vertel je even wie je zelf bent en gaan we kort een gesprek aan om te kijken wat we met elkaar gemeen hebben of voor elkaar zouden kunnen betekenen. Als dat klikt of interessant is delen we een visitekaartje uit. Probeer die route de volgende keer nu ook eens te volgen als iemand nieuw zich online aandient. Veel effectiever!

Maurice Jongmans
expert internet en nieuwe media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten