menu

woensdag 29 augustus 2012

Webshop optimalisatie - productpagina

In augustus en september schrijf ik een serie blogs over het optimaliseren van webshops. Deze blogs zullen steeds een ander aspect van de webshop bespreken. De blogs zullen eind dit jaar worden samengevat in een publicatie.

Webshop optimalisatie - Productpagina

Productpagina's zijn op te delen in een twee soorten pagina's.

Overzichtspagina
De overzichtspagina is de pagina waarop alle producten worden getoond die voldoen aan de zoekcriteria die de bezoeker heeft gekozen (bijvoorbeeld een categorie of een merk).

Op deze pagina moet je zorgen dat de belangrijkste kenmerken per product zichtbaar zijn en uiteraard is dat ook de prijs. Zorg dat de gebruiker desgewenst ook meteen het product vanaf deze detailpagina kan bestellen / in het winkelwagentje kan plaatsen.

Plaats een kruimelpad om de bezoeker snel te tonen waar hij zich binnen de website bevindt en om makkelijk een stap terug te gaan.

een kruimelpad van een webshpop helpt de bezoeker te navigeren


Zorg er tenslotte voor dat de gebruiker zijn selectie eenvoudig kan uitbreider (minder producten) of vergroten (meer producten). Maak het bijvoorbeeld mogelijk om te filter op productkenmerken.

Detailpagina
Bij het klikken op een product kom je terecht op de detailpagina van dat product. Vanaf nu moet alle aandacht naar dit specifieke product uitgaan. Zorg voor goede foto's (die natuurlijk overal in de site worden gebruikt) en het liefst ook voor video.

De indeling van een detailpagina is erg belangrijk. Uiteraard moeten de basisgegevens van het product duidelijk aanwezig zijn en het beeldmateriaal. Maar ook de verschillende uitvoeringen of maten van een product (met soms een eigen prijs) moeten direct zichtbaar zijn.

Is het product op voorraad of zit er een levertijd aan? Ook deze gegevens helpen de bezoeker om te besluiten het product aan te schaffen.



Zorg voor de eerder genoemde banaan (call-to-action) om het product aan te schaffen en maak dit visueel. Laat de bezoeker kiezen om direct af te rekenen of verder te winkelen. Als de gebruiker verder wil winkelen, zorg dan dat hij terecht komt in het overzicht van producten waarvandaan hij het laatste product heeft gekozen.

Goede banaan en duidelijke productinformatie MET social media links


Zorg voor een overzichtelijke opsomming van alle kenmerken van een product, maar laat dit bijvoorbeeld uitklappen als de bezoeker deze details wil bekijken.

Een extra verkoopstimulering kan je bereiken door producten te tonen die andere gebruikers adviseren (of gekoppelde producten). Deze producten toon je het liefst onder het winkelwagentje, als een soort tips.

Vergeet tenslotte niet de deel-functies voor social media! Essentieel in een moderne webshop.



Maurice Jongmans
expert internet en nieuwe media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten