Terwijl Google + als Social Media platform in Nederland in
elk geval niet van de grond komt, duikt er alweer een nieuwe poging op. Dit
keer komt de poging vanuit de stal van Microsoft en heet So.cl (spreek uit als
Social).
Tijdens mijn ontdekkinstocht door de so.cl wereld kom ik een
aantal eigenaardigheden tegen. De eerste is het aanmaken van een account; dit
kan alleen met een Live-ID (ofwel: Hotmail-account)
of Facebook-account. Uiteraard geef je in het proces even toestemming aan
so.cl om al je gegevens te bekijken en terwijl ik nog helemaal niet weet wat
so.cl hiermee gaat doen, geef ik mijn gegevens vrij. Ik ga namelijk uitzoeken
wat deze nieuwe tool als meerwaarde heeft.
Niet dat je meteen aan de slag kan. Je moet volgens de site
een uitnodiging afwachten, die overigens meteen de volgende morgen in mijn
mailbox zat. Ik moet nog even akkoord gaan met het feit dat ik boven de 18 ben
(?!?) en nadat deze eerste hobbels zjn overwonnen kan ik aan de slag.
Op so.cl deel je je zoektermen. Kortom: je zoekt (uiteraard
in de zoekmachine Bing van Microsoft) en de resultaten kan je posten (nee, het
blijkt dat je die automatisch post; want zelfs als ik niet op ‘done’ klik komt
in de lijst te staan dat ik op Webtechniek gezocht heb).
Al die posts kan je weer ‘leuk’ vinden, ‘delen’ en erop reageren.
Maar er bekruipt me een onbehaaglijk gevoel. Wil ik wel dat iedereen ziet wat
ik zoek en waarom wil ik die zoekresultaten delen? Tuurlijk er zitten leuke
zoekresultaten tussen van mooie auto’s en een zonne-eclips; maar meestal zoek
ik veel minder interessante onderwerpen. Wil ik mijn vrienden (mochten ze zich
ook gaan aanmelden op so.cl) en de wereld hierover informeren? Ik weet het
niet. Ik denk van niet.
De voordelen van so.cl heb ik nog niet gevonden; maar so.cl
is wel een logisch vervolg op het artikel dat ik recent heb geschreven over het
nieuwe zoeken. Je deelt allerlei informatie over jezelf, je vrienden en je
zoekgedrag met Microsoft, dit past precies in de gedachtengang van het zoeken met
context; ofwel semantisch zoeken. Wat
dat betreft is het wederom een ontwikkeling om in de gaten te houden.
Maurice Jongmans
expert internet en nieuwe media
Geen opmerkingen:
Een reactie posten