menu

woensdag 13 juni 2012

Social shoppen onbetrouwbaar

Het integreren van je webshop binnen Facebook klinkt als de ideale manier om je webshop en producten verder onder de aandacht te brengen en daarmee meer te verkopen. Maar recente onderzoeken wijzen uit dat gebruikers de shops binnen Facebook nog onvoldoende vertrouwd.

Echter zodra deze drempel is weggenomen kan het social shoppen (f-commerce genoemd binnen facebook) een grote vlucht gaan nemen. In recente onderzoeken geven de consumenten aan dat ze eerder bereid zijn een product aan te schaffen als hun 'vrienden' dit aanbevelen op een social media website. Bijna 75% van de ondervraagden geeft aan de mening van andere (vrienden maar ook onbekenden) over een product zwaar mee te tellen in het aankoopbesluit. Social Shoppen gaat dus belangrijk worden in de toekomst en het is goed om daar op tijd mee te beginnen. Elke webshop-eigenaar zou momenteel serieus moeten overwegen of de webshop ook binnen social media sites actief gaat worden.



Een aantal basistips waar je aan moet denken zodra je besluit om met social shoppen aan de slag te gaan:

- Vertrouwen
Zoals de titel van dit artikel al aangeeft is vertrouwen momenteel nog een groot issue. Vertrouwen van consumenten kan worden vergoot op een zelfde wijze als de reguliere website dit bereikt. Basiseisen voor een betrouwbare website zijn natuurlijk duidelijke contactinformatie, duidelijke leveringsinformatie en veilige betaalmethoden (iDeal, PayPal, Acceptgiro). Ook kan je de social shop aansluiten bij de nederlandse webshop-keurmerken.

Maar vertrouwen kan online nog veel sneller en beter bereikt worden door gebruik te maken van je fans en klanten. Als de klanten je social webshop en de producten erin namelijk 'leuk' vinden, is dat een directe promotie van je betrouwbaarheid.

- Interactie
Social Shoppen is zeker zo sociaal als de rest van de social media sites, je zal dus mogelijkheden moeten bieden om de producten 'leuk' te vinden, maar ook om reacties te geven of een product te delen met vrienden. Denk ook aan speciale acties voor je fans.

-  Aanbod
Maak een aangepast aanbod voor de social shop. Niet alle producten uit een reguliere webshop zijn ook goed via een social shop te verkopen. Geef een mooi overzicht van de top producten en vertel de bezoeker dat het volledige aanbod via de reguliere website loopt. Uiteraard is een goede integratie van de beiden shops hier essentieel. 

- Uitstraling
Zorg ervoor dat je social shop in dezelfde (huis)stijl wordt ingericht als de reguliere shop. Zie de beiden shops dan ook als een geheel.

- Integraties
Onderzoek de mogelijkheden van integraties binnen de social media sites. Denk hierbij voor de reguliere shop bijvoorbeeld ook eens aan het inloggen met Facebook gegevens in plaats van een eigen inlogsysteem te blijven hanteren. (Overigens vind ik dat webshops een klant nooit moeten verplichten een login aan te maken binnen de webshop; slechts als ze dat zelf willen).

- Online betalen
Het online betaalproces is nog niet optimaal voor social shopping. Je kan dus overwegen om het betaalproces via een Payment Provider af te handelen. Beter is om voor het betaalproces hetzelfde proces te gebruiken als je voor de betaalhandelingen in de reguliere webshop gebruikt.

Met een goed overwogen plan kan de social shop bijdragen aan de doelstellingen van de reguliere webshop en een goede bijdrage leveren aan de omzetdoelstellingen. Ook levert de social shop, indien goed toegepast, extra fans, bereik en dus klanten op.


Maurice Jongmans
expert internet en nieuwe media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten