menu

woensdag 15 augustus 2012

Webshop optimalisatie - webdesign


In augustus en september schrijf ik een serie blogs over het optimaliseren van webshops. Deze blogs zullen steeds een ander aspect van de webshop bespreken. De blogs zullen eind dit jaar worden samengevat in een publicatie.

Webshop optimalisatie - webdesign

Webshops lijken veel op elkaar. De opzet, structuur en weergave is allemaal op eenzelfde manier opgezet. Dit is met name bedoeld om de gebruiker een gevoel van herkenning te geven. Je moet het de gebruiker namelijk zo makkelijk en eenvodudig mogelijk maken om de producten te vinden en te kopen. Herkenning helpt daarbij.

Natuurlijk moet je webshop wel onderscheidend zijn van andere webshops en moet je niet zomaar een ontwerp van een andere shop overnemen. Er zijn namelijk ook heel veel voorbeelden van slechts ontworpen webshops. Laat op basis van jouw eigen (huis)stijl een webshop ontwerpen door een webstudio, maar let daarbij samen met de ontwerper op de volgende punten;

webshop van Strand West, met een duidelijk stramien



  • Plaats je logo linksboven in de hoek en zorg ervoor dat er een link naar de homepage achter schuil gaat.
  • Zorg voor een vaste verdeling en positie van menu en submenu, producten en selecties. Maak een wireframe (draadmodel) van de indeling die je voor ogen hebt.
  • Maak plaats voor iconen waar de verzend- en betaalmethoden getoond worden.
  • Help  de gebruiker door het proces heen, zorg dat de pagina's een actie-gerichte knop (ook wel banaan genoemd) hebben.
  • Zorg voor een goed contrast, goede leesbaarheid en niet te kleine letters.
  • Pas je website aan op een schermresolutie van 1000 pixels breed. 

Call-to-action (banaan) op elke pagina helpt bezoeker door het koopproces


Denk daarbij aan mogelijkheden om de gebruiker snel te informeren over acties en aanbiedingen maar ook over veiligheid, service en garantie.


Maurice Jongmans
expert internet en nieuwe media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten