menu

woensdag 26 september 2012

De schuld van Social Media?


De media staat er vol mee. Haren is de schuld van social media. Een eenvoudige uitnodiging voor een feestje is uitgelopen op enorme rellen in het noorden van het land. Iedereen is in rep en roer en het is allemaal de schuld van Facebook. Zonder social media had dit niet gebeurd! Of toch?

Ik herinner me 1997, ver voor de opkomst van social media. Van Facebook had nog niemand gehoord. De aanhangers van Ajax en Feyenoord waren uit op een flinke vechtpartij en in een weiland bij Beverwijk liep het compleet uit de hand. De politie wist dat er iets te gebeuren stond, maar de locatie was onbekend en na een heftig treffen was de ME te laat ter plaatse om zelfs maar aanhoudingen te verrichten.

Het grote voordeel van Facebook is dat de informatie niet alleen voor de deelnemers openbaar is, maar ook voor de politie en andere veiligheidsdiensten. Al snel was duidelijk dat dit feestje geheel uit de hand dreigde te lopen en dat er veel te veel aandacht voor was online. Iedereen in Nederland wist ervan. Het was de 'grap' van de dag: "Tot vanavond in Haren!"

Je zou denken: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Helaas, de gemeente Haren had klaarblijkelijk geen enkel idee hoe om te gaan met deze situatie. Ondanks de ervaringen in het buitenland met zulke feesten en de lessen die hieruit geleerd zijn; was de gemeente in het geheel niet voorbereid. Het bleef bij een 'dringend verzoek' om niet naar Haren af te reizen, het verwijderen van de straatnaambordjes (wow, geniaal!) en een berg ME.  Op het nieuws vertelt de burgemeester dat ze niet wisten hoe ze om moesten gaan met deze ongeregeldheden. Dat was een understatement.

Volgens mij is er niets nieuws aan een grote groep jongeren die veel gedronken heeft. Eigenlijk zien we dat op alle grote evenementen in ons land. En natuurlijk kwamen hier jongeren naar toe om te rellen; maar de meeste 'deelnemers' hadden een kwade dronk. En als je dan met veel mensen in Haren bent en er is eigenlijk niets te beleven...



Volgens mij had Haren allerlei acties kunnen ondernemen om te voorkomen dat dit geheel uit de hand zou lopen.

De meest galante oplossing was denk ik geweest om daadwerkelijk een feestje te organiseren. Dan was Haren meteen ook van haar duffe imago af geweest. Richt ergens een evenemententerrein in, begeleid alle bezoekers naar dit terrein, fouilleer bij de entree op bezit van alcohol en drugs en zorg voor een goede DJ. Een goed gecontroleerd feestje. Kostbaar? U had vast al berekent wat de gekozen oplossing heeft gekost.

Nu is een dergelijke aanpak natuurlijk iets te vooruitstrevend voor Haren en dus hadden ze zich moeten beroepen op de minder galante mogelijkheden. De oplossingen zijn legio.

Makkelijk praten achteraf? Nee hoor. Een beetje kennis van de mogelijkheden van social media, de voordelen van het medium en de ervaringen van andere steden in het buitenland levert een prima draaiboek. En weet je wat nou zo handig is? Het is allemaal online te vinden!


Maurice Jongmans
expert internet en nieuwe media




Geen opmerkingen:

Een reactie posten